POP

Persoonlijk ontwikkelingsplan
In mijn persoonlijk ontwikkelingsplan ga ik beschrijven hoe ik het volgende blok mezelf wil verbeteren. Ik benoem de punten die goed kunnen en die beter kunnen.

Er zijn een aantal punten die ik goed heb gedaan dit blok:
Ik toon een actieve houding in het projectteam.
Tijdens de vergaderingen en in de lessen toon ik een actieve en positieve houding in mijn projectteam. Ik denk goed mee en stel soms kritische vragen. Wanneer iemand een idee oppert houd ik goed rekening mee met die dingen die daarmee fout kunnen gaan of anders kunnen gaan lopen. Zo kunnen we in ons projectteam met veel mogelijke scenario’s rekening houden. En denken we dieper na over bepaalde onderwerpen.

Het doorhakken van knopen.
Wanneer we lang twijfelen over een aantal ideeën ben ik vaak degene die de knoop doorhakt. Zodat we niet te lang stil blijven staan bij een bepaald onderwerp.

Bij het lesgeven ging het voorbereiden en de uitvoering goed.
Ik moest met een groepje lesgeven aan de klas in Tai Chi. We vonden het moeilijk om erin les te geven omdat we er weinig van wisten en het niet iets was waar we thuis in waren of wat we vaker gedaan hadden. Toch heb ik me er goed in verdiept en kon ik de les goed voorbereiden. Ook al deed ik alleen de warming up, het was toch behoorlijk pittig omdat ik de klas in de juiste sfeer moest krijgen. De sfeer van ontspanning, rust en concentratie. Dat is me goed afgegaan. En dat kwam mede door de voorbereiding en mijn eigen houding tijdens de les. Daar ben ik erg trots op.


Ook zijn er helaas een aantal dingen die ik niet zo goed heb gedaan en die zeker beter kunnen:

Thuis kan ik meer doen.
Vaak als ik thuis zit dan vind ik het lastig om aan de slag te gaan. Ik vind het heel moeilijk om me er toe te zetten om met school bezig te gaan. Vaak eindigt het dan in een avondje bankhangen. Vooral als ik een vrije dag heb kost het veel moeite. Het lukt me beter wanneer ik al een (niet al te lange) schooldag heb gehad. Dan zit ik in de schoolsfeer en ben ik veel productiever dan op mijn vrije dag.

Meer initiatief nemen in mijn studiegroepje.
Zonet benoemde ik dit ook als positief punt van de afgelopen periode. Ook al gaat dit heel vaak goed, ik vind dat ik dit vaker kan en moet doen. Niet om mijn andere studiegenoten naar beneden te halen, maar meestal komt het initiatief van mij of een andere jongen. Zij hebben weer andere kwaliteiten! En aangezien het mijn kwaliteit en taak is om het initiatief te tonen, taken te verdelen en dat soort dingen vind ik dat ik dat nog meer kan doen. En dat wil ik graag verbeteren.

Beter leren voor mijn tentamens.
We hebben het eerste tentamen gehad en die heb ik helaas niet gehaald. Ik haalde een 4,3. En dat is wel mijn eigen schuld. Ik had thuis veel meer kunnen doen. Maar zoals ik al in het eerste puntje benoemde vind ik het moeilijk om thuis aan de slag te gaan. Al mag dat natuurlijk geen excuus zijn. Als ik beter had geleerd voor mijn tentamen had ik hem waarschijnlijk veel beter gemaakt en hem met een voldoende af kunnen sluiten.

Vaker op tijd komen.
Het gebeurd vaak dat ik niet op tijd kom bij de lessen die om half 9 in de ochtend beginnen. Dat heeft meerdere oorzaken, of ik verslaap me of de bus heeft vertraging. Voor mijn medestudenten en docenten maakt het niet uit welke van de twee het is, want voor hen ben ik dan afwezig. Het verslapen had ik vooral in het begin erg veel last van, ik was gewend aan laat op bed en laat uit bed en nu moest ik ineens de wekker om half 7 zetten en dat ik vond ik wel pittig.
Ook komt het wel eens voor dat de bus vertraging heeft. Ik neem dan keurig de bus die om 8:20 op het Zernike plein aan komt, maar hij komt vaak te laat aan. Daarom ben ik nu het vertrouwen wel verloren in die bus.

Actiever zijn in de les
Vaak als ik met een opdracht of de integrale lijn bezig ben mis ik het totaalplaatje. Bijvoorbeeld, welke tussenproducten er ingeleverd moeten worden, deadlines enz.. Ik ben van mening dat wanneer ik actiever ben in de les en aantekeningen maak een veel duidelijker beeld heb van de opdracht.

Meer verantwoordelijkheidsgevoel
Ik wil ook een groter verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Eigenlijk is deze een beetje verbonden met het verbeterpunt van hierboven. Opdrachten moet ik niet te makkelijk door anderen laten doen, of denken dat een ander het oplost. Ook moet ik niet denken dat alles me aan komt waaien, maar dat ik er hard voor moet werken. Daar wil ik mezelf in verbeteren.


Ik heb nu een beeld van wat ik goed doe en wat ik beter kan doen. Nu is het aan mij om een plan te maken. Dus hier mijn verbeterpunten:

Als eerste wil ik thuis meer doen. Dat wil ik gaan verbeteren door thuis helemaal niks meer te doen. Ik ben erachter gekomen dat thuis niet de juiste omgeving is voor mij om te studeren. Ik ben nu een paar keer bezig geweest op school, of in de bibliotheek in Drachten en dat werkt voor mij veel beter. In het gesprek dat ik met Anouk gehad heb, heb ik benoemd dat ik graag met een vriend van mij wil gaan studeren. Dat heb ik nu een paar keer gedaan en dat werkt voor mij, maar ook voor hem ontzettend fijn. ook al doen we beide een andere studie en moeten we hele verschillende dingen doen. Wanneer we samen leren of opdrachten maken hebben we een veel hoger rendement dan wanneer we thuis zitten of alleen werken. Dit vinden we beide fijn en we hebben afgesproken zo vaker aan de slag te gaan. En ik heb er ontzettend veel vertrouwen in dat ik door deze strategie meer schoolwerk gedaan kan hebben en dat de kwaliteit dan ook omhoog gaat. 
Natuurlijk ontkom ik er niet aan om thuis ook eens aan de slag te moeten gaan. Dan zal ik mezelf echt aan moeten pakken om bezig te gaan en alle afleidingen weg te doen. Ook al ben ik nog niet waar ik wil zijn, ik merk dat ik het wel beter doe dan toen ik op de ALO zat. Mijn intrinsieke motivatie is omhoog gegaan en ik ga volwassener met mijn schoolwerk om dan dat ik eerst deed. Maar het is een moeizaam proces die zijn ups en downs kent.

Meer initiatief nemen in mijn studiegroepje is ook iets wat ik wil verbeteren. Ik denk dat wanneer ik meer met school bezig ben ik een duidelijker beeld krijg van wat er nog gebeurd moet worden en wat er al is gedaan. Als ik zo alles duidelijk op een rijtje heb kan ik meer het voortouw nemen in groepsopdrachten. Wat ook een beter resultaat oplevert. Ook zal het werk eerder gedaan worden en hoeft niet alles op het laatste moment. Eerst maakte ik opdrachten vaak om mijn studiegenoten te helpen en mijn SLB’er een goed beeld te laten krijgen van mij. Ik deed het niet altijd voor mezelf. Maar doordat ik volwassener wordt, doe ik de opdrachten nu ook voor mezelf. Ik wil het zelf halen en ik wil zelf een betere student worden! Intrinsieke motivatie. Dus door altijd aanwezig te zijn bij de lessen en een actieve houding te tonen krijg ik een beter beeld van de opdrachten. Op die manier komt het meer initiatief tonen vaker voor.

Ook wil ik beter leren voor tentamens. Hoe ik dit wil aanpakken heb ik eigenlijk al in het eerste punt verteld. Samen leren met een vriend en leren op een andere locatie dan thuis van mij helpt daar enorm in. En ik heb er vertrouwen in als ik dat voort blijf zetten mijn resultaten ook beter worden.

Ik wil vaker op tijd komen. Hoe ik dat wil gaan halen is eigenlijk heel simpel. Vroeger naar bed, dan verslaap ik me ook niet. Nu ik al een aantal maanden weer op school zit ben ik gewend aan het schoolritme en zal me dat dus niet meer overkomen. Verder benoemde ik nog dat de bus vaak te laat aankomt. Ook is dat heel simpel. Ik neem gewoon een busje eerder. Ook al kon ik er weinig aan doen dat de bus te laat aan kwam, ik moet toch op tijd komen. Dus voortaan stap ik eerder de bus in!

Ik benoemde ook dat ik een actievere houding wil hebben in de lessen. Dat wil ik gaan doen door alle lessen aanwezig te zijn, aantekeningen maken, deadlines opschrijven en betrokken zijn bij de opdrachten. Dit klinkt vrij simpel. En in principe is dat het ook, maar het heeft ook te maken met je mindset en instelling. Dat is een instelling die bij mij niet meteen van de een op andere dag veranderd. Daar ben ik al veel langer mee bezig. 

Conclusie
Ik heb nu verteld wat in de afgelopen periode mijn goede punten waren, dingen die me minder goed af gingen en hoe ik die kan verbeteren. Ook de dingen die ik goed deed kan ik nog meer ontwikkelen. Bij mij is het een proces dat langzaam verloopt. Ik ben er nog lang niet maar ik ben wel trots op de dingen waar ik me heb in weten te ontwikkelen!

PERSOONLIJK TALENTENPROGRAMMA

Voor het persoonlijk talentenprogramma moet elke student 10 EC’s halen. Ik heb dat via drie verschillende vakken en cursussen weten te behalen. De vakken en cursussen zijn: Zeilinstructeur, Tapen en Bandageren en Sport & Ethiek.

Zeilinstructeur (6 EC’s):
Voor deze cursus ben ik in het schooljaar 2020-2021 wezen zeilen bij het Paterswoldsemeer. De cursus werd aangeboden door de Hanze Hogeschool en werd geleidt door Robbert-Jan Kuckelkorn en Sil Reichart. Robbert-Jan was de docent van het zeilen en Sil was de docent van het windsurfen. Samen met ongeveer 10 andere studenten kregen ik les in zeilen met als doel om genoeg skills en ervaring te hebben om zeil les te kunnen geven. Aan het eind van het schooljaar zou de watersportweek op Texel plaatsvinden en dan zouden wij gecertificeerde instructeurs zijn die de andere studenten van sportstudies les zouden geven. Helaas ging door de Corona pandemie de watersportweek op Texel niet door. In plaats daarvan werd het verplaatst naar het Paterswoldsemeer. Op dezelfde plek waar wij ook altijd les hadden. Om de cursus te halen moest de eigenvaardigheid voldoende zijn. Dat houdt in dat we de zeilboot goed kunnen hanteren. Ook hadden wij een theorietentamen die gehaald moest worden, dat is mij ook gelukt. En als laatste moesten we nog twee keer een stagedag lopen. Bij een stagedag kwam er een externe groep zeilen bij ons. Vaak waren dit ook studenten of kinderen van een basisschool. Op die dag moesten wij een les voorbereiden en ook uitvoeren. Nadat ik de cursus heb gehaald heb ik nog wel eens meegeholpen met zo’n stagedag omdat ik dat altijd als erg positief heb ervaren.

Tapen & Bandageren (3 EC’s):
Aan het begin van het schooljaar 2021-2022 ben ik begonnen met de cursus tapen & bandageren. We kregen les van Edwin Keijzer, fysiotherapeut van Groningse basketbalvereniging Donar. Elke woensdagavond hadden we les en leerden we de basistechnieken van het tapen, materiaalgebruik en de anatomie van de spieren en botten in kwestie. Om de cursus te halen moesten wij op de dag van de toetsing zonder hulp een enkel op de juiste manier kunnen tapen. Deze cursus heb ik met succes afgerond.

Sport & Ethiek (1 EC):
In het schooljaar 2020-2021 heb ik het vak Sport & Ethiek gehad. De bedoeling van het vak was dat we een essay schreven over een ethisch dilemma gerelateerd aan sport. Ik heb mijn essay geschreven over een voetbalwedstrijd van Jong Oranje in Wit-Rusland. Toentertijd was dit een erg actueel onderwerp omdat er toen verkiezingen waren in dat land. President Loekasjenko had de verkiezingen daar opnieuw gewonnen en werd dus herkozen. Alleen veel mensen waren het er daar niet mee eens omdat er vermoedens waren dat hij gefraudeerd had met de stemmen. Loekasjenko wordt ook wel de laatste dictator van Europa genoemd. Er waren erg veel protesten in het gehele land en dat maakte het een erg onveilige situatie. Precies op dat moment moest Jong Oranje daar voetballen. Tijdens het schrijven van mijn essay probeerde ik een antwoord te vinden op de volgende vraag: Is het de taak van de KNVB om te beslissen of voetbalwedstrijden in landen met een onstabiele politieke situatie door kan gaan?
Verder moesten wij ook een interview houden met een expert die mij meer kon vertellen over het onderwerp. Ik heb een interview gehouden met Mischa Visser. Hij was trainer van Oranje O-17 en stond dus erg dichtbij de situatie.
Dit vak heb ik afgesloten met een 7.

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag