PLU's

BLOK 1

Programma leeruitkomst: De student kan op basis van eigen ervaringen en kennisbronnen qua tijd voor-, in- en naast de opleiding, beschrijven welke ontwikkeling is doorlopen naar het huidige niveau van een professionele beroepshouding en sportkundig vakmanschap (PLU11)
De ontwikkeling die ik in deze eerste periode heb doorlopen als professioneel sportkundige is goed te zien in mijn projectgroepje. Wij moesten een sportdag organiseren voor vreemdelingen of vluchtelingen. We kozen ervoor om een voetbal dag te organiseren voor jongeren uit het AZC in Drachten. Bij de organisatie was ik eerst van plan om me er niet teveel mee te bemoeien. Wanneer ik een taak zou krijgen, zou ik die snel en goed uitvoeren. Maar gaandeweg de periode nam ik steeds meer verantwoordelijkheid en initiatief. Een tijd terug zou ik nooit de leiding nemen, omdat ik ervan overtuigd was dat anderen dat beter konden. Dit is voor mij een teken dat ik professioneler word.

En datzelfde merk ik met het thuis studeren. Een tijd terug deed ik thuis bijna niks, maar ook nu merk ik gaandeweg de periode dat ik naast school ook steeds meer thuis doe en een veel actievere houding aanneem. En dat voelt goed. Ook dit is voor mij een teken dat ik professioneler word.

Ik kan me nog een bepaalde situatieherinneren dat er een tussenproduct ingeleverd

moest worden. Iedereen had zijn eigen taak, alleen deze taak bleef een beetje in het midden. We hadden niet echt afgesproken wie hier verantwoordelijk voor was. Vroeger zou ik het gewoon zo laten en wachten tot iemand anders het maakt (of niet). Maar dit keer deed ik het anders. De actiedie ik ondernam was dat ik er eerst zelf mee bezig ging. En dat ik later de andere leden van mijn groepje nog een deel gaf die ze moesten maken. Dat heb ik later bij elkaar gevoegd en toch nog op tijd weten in te leveren. Het resultaatwas dus dat het voor de deadline was ingeleverd en goedgekeurd. Als ik er op terugkijk en het moet reflecterendenk ik dat ik juist gehandeld heb. Ik had er eigenlijk nog wel eerder de draad op kunnen pakken om er mee bezig te gaan, want er was niet heel veel tijd meer. Maar ik ben wel trots op het feit dat we het ingeleverd hebben en dat het goedgekeurd werd! Op de foto hiernaast kunt u de bewijslast lezen van de beschreven situatie.

De student kan aangeven op basis van (internationale) ontwikkelingen in het vakgebied van de sportkundige waarin nog verdere persoonlijke ontwikkeling wenselijk en mogelijk is. (PLU 11)
Wat ik wil en waar ik me in wil ontwikkelen als sportkundige vind ik een lastig vraagstuk. Ik vraag het mezelf vaak af, maar ik vind het lastig om een plan voor mijzelf uit te stippelen met wat ik later wil gaan doen en worden. Om eerlijk te zijn heb ik nog geen idee.

Wat ik wel weet is dat ik enorm van sport houd. Dus ook al heb ik nog geen idee met wat ik later wil worden, ik denk wel dat ik op de juiste opleiding zit en hier kan ontdekken wat ik wil.

STARR
Situatie
Vorig jaar heb ik een tussenjaar gehad en ik wilde het jaar daarna wel weer studeren.

Taak
Ik moest dus in dat jaar een opleiding kiezen die mij leuk leek en die bij mij past.

Actie
Weken en maanden heb ik er over nagedacht en ik kon de keuze maar niet maken.
Ik heb ook verschillende open dagen bezocht en veel met mijn ouders en vrienden erover gepraat.

Resultaat
Na lang twijfelen kwam ik er nog steeds niet helemaal uit. Uiteindelijk heb ik gekozen voor deze opleiding. De reden daarvoor is dat ik het niet helemaal wist en daarom koos ik voor hetgeen wat ik het liefst doe en wat het dichtst bij mijn hart ligt en dat is sport! Ik ben een sportieve jongen en vind het ook allemaal reuze interessant. Alleen wist ik niet of ik er later ook iets mee wilde gaan doen.

Reflectie
Als ik erop terug kijk ben ik blij met mijn gemaakte keuze. We zitten nu aan het eind van het eerste blok en ik heb tot nu toe geen spijt gehad van mijn keuze. Ik vind het nog steeds lastig om een beeld te schetsen van waar ik over vijf jaar sta. Maar ik weet wel dat deze opleiding een grote stap in de goede richting is.

Programma leeruitkomst: De student kent en heeft verschillen ervaren tussen personen voor wat betreft internationale en interculturele oriëntatie, ethiek in een sportcontext. (PLU 12)
In mijn nog korte leven heb ik wel veel verschillende culturen gezien en leren kennen. Zo is mijn aangetrouwde neef van Kameroense afkomst en mijn tante van Peruaanse afkomst. Ik zit ik bij een jongen uit het AZC in het voetbalteam. Ook heeft er een Gambiaanse jongen uit het AZC twee week bij mij gewoond die uitgeprocedeerd was in Nederland. Ik ben op reis geweest naar Azië en daar heb ik veel mensen ontmoet met een hele andere cultuur.

Ik vind het heel erg interessant om te zien, hoe andere mensen leven en zich gedragen! Daarom wil ik heel graag weer op reis om nog meer te zien en ontdekken over andere culturen. 

STARR
Situatie
De Gambiaanse jongen waar ik zonet over sprak is ook een fervent sporter. Hij is altijd bloedfanatiek en is het liefst altijd met voetbal bezig. Ik wilde een filmpje uploaden waarin te zien is hoe wij aan het sporten zijn. Helaas lukte dit me niet dus is het een foto geworden! Op de foto hieronder kunt u zien dat we aan het overkoppen waren met een bal bij de Hoornseplas, Groningen.


Taak
De bedoeling was dat we de bal zo vaak mogelijk naar elkaar over probeerden te koppen. Maar wat als een leuk spelletje begon begon steeds meer te escaleren. Hij wilde steeds vaker overkoppen en een zo hoog mogelijk record halen. En zo stonden we langer dan een uur daar over te koppen.

Actie
Ik had niet zoveel zin om zo lang in het water te staan, maar ik ging mee in zijn enthousiasme. Eerst probeerden we 10x, toen 20x, 25x, 30x, 40x enz.. Na verloop van tijd was ik er weer een beetje klaar mee, maar hij gaf niet op en wilde heel graag de 50x overkoppen halen. Dus wederom gingen we door. Ik deed ook erg mijn best, want dan konden we zo snel mogelijk weer naar de handdoeken en even pauzeren.

Resultaat
Het resultaat was uiteindelijk dat we de 50x overkoppen haalden, maar toen wilde hij nog meer. Ik had daar niet zo heel veel trek meer in, dus stelde ik voor om naar de handdoeken te gaan en ermee op te houden. Hij vond het wel jammer, maar ging wel met mij mee.

Reflectie
Achteraf gezien denk ik dat ik juist gehandeld heb, we hebben veel plezier gehad. En we zijn op ons hoogtepunt gestopt. Hij kon nog wel uren doorgaan en dat past ook goed bij zijn Afrikaanse sport cultuur. Het onvermoeibare, enthousiaste doorzettingsvermogen.

De student is in staat op basis van verzamelde informatie van anderen een eigen professioneel persoonlijk ontwikkelplan samen te stellen en uit te voeren voor de korte en lange termijn in de sport(opleidings)wereld. (PLU 12) 
Sinds het begin van deze opleiding ben ik met een ander oog naar sport gaan kijken. Tijdens voetbal let ik op het gedrag van trainers en kijk ik wat ik ervan kan leren en ik kijk of wat ze doen mij leuk lijkt. Maar ook tijdens een hoorcollege kwamen er verschillende mensen spreken die evenementen organiseerden. Dan keek ik daar met hetzelfde oog naar als ik naar de trainers van voetbal keek. Zo probeer ik een beeld te krijgen wat allemaal mogelijk is met deze opleiding en waar mijn interesses liggen. Op deze manier krijg ik alles helder op een rijtje en kan ik beroepen afkeuren of in gedachte houden.

STARR
Situatie
Ik had nog nooit eerder met een persoonlijk ontwikkelplan gewerkt, dus dit was de eerste keer. Mijn ontuikkelpunten waren een beetje basic en niet echt voor de lange termijn. Bijvoorbeeld, ik wilde minder vaak te laat komen in de les en beter leren voor mijn tentamens. Aan die punten heb ik wel gewerkt en ook verbeterd.

Taak
Nu is het mijn taak om een plan te bedenken voor punten waar ik mijzelf wil ontwikkelen op de lange termijn. En niet de oppervlakkige dingen maar ook persoonlijke kwaliteiten of gebreken waar ik nog in wil groeien.

Actie
Ik heb mijn persoonlijk ontwikkelplan heb ik aangepast en dingen bijgevoegd. Dat is dus ook meteen de bewijslast van deze PLU. Ik heb andere en verbeterde doelen opgesteld voor mijzelf.

Resultaat
Met het resultaat ben ik tevreden, ik heb een duidelijk plan van hoe ik dingen wil aanpakken en hoe ik mezelf daarin ga verbeteren.

Reflectie
Achteraf gezien heb ik hierin een mooie ontwikkeling gemaakt. Doordat ik mijn persoonlijk ontwikkelingsplan de eerste keer niet helemaal goed heb gemaakt, weet ik nu hoe het wel moet. En daar heb ik alleen maar van geleerd.

BLOK 2

De PLU’s

Programma leeruitkomst: De student kan op basis van eigen ervaringen en kennisbronnen qua tijd voor-, in- en naast de opleiding, beschrijven welke ontwikkeling is doorlopen naar het huidige niveau van een professionele beroepshouding en sportkundig vakmanschap (PLU11)

Ik heb aangegeven dat ik in mijn ontwikkeling wat professioneler ben geworden. Dat gaat nu steeds beter, maar er is nog genoeg ruimte voor verbetering. Het plannen voor school gaat steeds beter en ook mijn betrokkenheid m.b.t. de opdrachten en lessen zie ik mijzelf in groeien.
Mijn doel is voor de volgende periode bij alle lessen aanwezig te zijn. Ik ben net verhuisd naar Groningen dus de reistijd is flink afgenomen en ik hoop dat dat in mijn voordeel gaat zijn. Ook wil ik graag van het begin nog meer betrokken zijn bij de opdrachten. Tot nu toe heb ik vaak dat ik na een paar week pas het complete overzicht heb van de opdracht. Dat wil ik nu nog eerder hebben.

STARR
Situatie
Het tentamen van de eerste periode ging niet zo goed. Ik haalde een onvoldoende. Voor het tentamen van de tweede periode zag ik ontzettend tegenop. Ik vind het heel erg moeilijk om te leren en de concentratie te behouden.

Taak
Mijn taak was om deze periode veel beter te leren dan ik deed voor het eerste tentamen.

Actie
Ook al had ik er nog andere deadlines bij, ik ben vroeg begonnen met leren. Daar ben ik al trots op, want ik ben ook ontzettend goed in uitstellen. Doordat ik op tijd begon met leren was ik goed voorbereid op het tentamen.

Resultaat
En dat harde leren eindigde in een mooie voldoende! Van de 60 vragen had ik er 44 goed beantwoord. Dat was een van de hogere scores uit de klas en daar ben ik erg trots op.

Reflectie
Als ik er op terugkijk ben ik erg tevreden. Ik ben op tijd begonnen met leren en daardoor heb ik een mooie voldoende gehaald! Het blijkt dus dat ik professioneler wordt. Dit tentamen was dan ook nog stukken moeilijker dan de eerste. Er wordt gezegd dat dit een van de moeilijkste was van de opleiding.

De student kan aangeven op basis van (internationale) ontwikkelingen in het vakgebied van de sportkundige waarin nog verdere persoonlijke ontwikkeling wenselijk en mogelijk is. (PLU 11)

In de eerste periode wist ik nog niet precies wat ik wilde met deze opleiding. Deze studie past wel bij mij, maar ik weet niet of ik er later wel echt iets mee wil doen. Ik weet ook niet wat ik wel wil doen. Nu zou het natuurlijk heel mooi zijn als ik daar de komende periode achter probeer te komen. En dat wil ik ook graag doen! Alleen is dit een vrij lastige keuze. Graag zou ik een duidelijk beeld willen hebben van wat ik in de toekomst wil doen. Ik hoop daar dit jaar achter te komen.

Programma leeruitkomst: De student kent en heeft verschillen ervaren tussen personen voor wat betreft internationale en interculturele oriëntatie, ethiek in een sportcontext. (PLU 12)

De vorige periode heb ik beschreven met wat voor sporten en sporters uit andere culturen ik in aanraking ben gekomen. Toen ik het teruglas kwam ik erachter dat ik mijn

belangrijkste sportmoment ben vergeten. In mei 2018 ben ik met Athletes in Action naar Barcelona gegaan. Het doel van die week was om via sport het geloof over te dragen. We gingen daar voetballen met straatjongeren of tegen plaatselijke voetbalteams. En tussendoor vertelden we ze iets over het geloof. Ik denk dat dat allemaal te maken heeft met internationale oriëntatie en ethiek in een sportcontext. 

Dit jaar heeft Niek Toering mij gevraagd om wederom met Athletes in Action mee te gaan. Ditmaal naar Oeganda. De insteek is hetzelfde. Alleen worden er daar meerdere sporten en spelletjes gedaan en dan alleen maar met kinderen. Ik weet nog niet of ik het ga doen, maar het lijkt mij wel ontzettend gaaf om daarheen te gaan.

Dus ik ga mij hierin nog genoeg verdiepen en ontwikkelen! Ook omdat ik dit een heel interessant gebied vind.

De student is in staat op basis van verzamelde informatie van anderen een eigen professioneel persoonlijk ontwikkelplan samen te stellen en uit te voeren voor de korte en lange termijn in de sport(opleidings)wereld. (PLU 12) 

Bij deze laatste PLU heb ik in de vorige periode opschreven dat ik met een ander beeld naar sport ben gaan kijken. Dat doe ik nu nog steeds, alleen wel wat minder dan eerst. Ik ben nu meer bezig met mijn persoonlijk ontwikkelingsplan. Over hoe ik mezelf kan ontwikkelen als sportkundige. En dat gaat best goed. Ik heb dit eigenlijk ook al kort beschreven bij de eerste PLU, dus wat dat betreft pas dit wel een beetje bij elkaar.

Mijn doel voor het resterende jaar is in het kort gezegd, dat ik heel erg betrokken wil zijn bij de lessen en opdrachten en goed plan voor mijn huiswerk.

Ook heb ik mijn persoonlijk ontwikkelplan van de vorige periode aangepast. Eerst beschreef ik vooral doelen voor de korte termijn. Maar nu heb ik ook dingen opgeschreven over hoe ik professioneler kan worden. Dat heeft dus met mijn persoonlijkheid en karakter te maken.

BLOK 3

Programma leeruitkomst: De student kan op basis van eigen ervaringen en kennisbronnen qua tijd voor-, in- en naast de opleiding, beschrijven welke ontwikkeling is doorlopen naar het huidige niveau van een professionele beroepshouding en sportkundig vakmanschap (PLU11)

Aan het begin van het schooljaar had ik me voorgenomen om naar elk college te gaan. Dat ging eigenlijk heel goed, ik was er vrijwel altijd en miste zelden een les. Mijn doel was om school de hoogste prioriteit te geven en niet zoals andere jaren een lager plekje te geven. Ook dat ging erg goed! Al mijn punten haalde ik, al had ik voor een enkele wel een herkansing nodig. Nog nooit heb ik echt succes gehaald op school en haalde ik vaak onvoldoendes. Dit keer heb ik een erg goede start gemaakt op school en dat gaf me ook erg veel motivatie om door te gaan. 

Alleen toen kwam Corona. Sinds we allemaal in quarantaine zitten gaat bij mij school erg bergafwaarts. Ik merk dat school niet meer dezelfde prioriteit heeft als de voorgaande maanden. Ik mis de contacturen die we hadden op school en ook het zien van mijn klasgenoten. In Mattheus 26:41 staat: “De geest is gewillig, maar het lichaam werkt niet mee”. Vaak dan wil ik wel bezig gaan met school, maar omdat ik in deze tijd de urgentie er niet zozeer van in zie lukt het me niet om bezig te gaan. Wat ik nu merk is dat ik vaak achter de feiten aan loop. Dat ik bijvoorbeeld van klasgenoten moet horen wat er gedaan moet worden. Hetzelfde geldt voor de lessen, als ik alleen woonde zou ik soms ‘vergeten’ om naar de lessen toe te gaan. Gelukkig woon ik samen met twee klasgenoten en motiveren en ondersteunen we elkaar om naar de lessen toe te gaan. Dat helpt enorm! 

Nu we geruime tijd in quarantaine zitten komt steeds meer besef en bewustwording van waar ik nu mee bezig ben. De manier waarop ik nu werk is niet juist en helpt mij helemaal niet. Nu er een start wordt gemaakt met blok 4 wil ik het graag anders doen. Een proactieve houding aannemen en mijn schoolwerk beter bijhouden. Met dit nieuwe blok is er ook meteen een kans om met alles meteen bij te blijven, omdat alle vakken weer in de startblokken staan. 

Deze bewustwording komt ook omdat de quarantaine waarschijnlijk nog lang niet voorbij is. Dus ik zal mijzelf ook aan moeten pakken en motiveren om bezig te gaan. Daar ga ik dit blok aan werken!

Programma leeruitkomst: De student kan aangeven op basis van (internationale) ontwikkelingen in het vakgebied van de sportkundige waarin nog verdere persoonlijke ontwikkeling wenselijk en mogelijk is. (PLU 11)

Voordat we in quarantaine gingen was ik vooral bezig met wat ik wil bereiken met deze opleiding. Wat voor baan ik er mee wil krijgen en of ik nog verder wil studeren. Maar sinds ik in quarantaine zit ben ik vooral aan het bedenken hoe ik als persoon wil veranderen op deze opleiding. Waar ik mijzelf verder in wil ontwikkelen is toch vooral het doorzettingsvermogen. Tijdens de lessen van innovatief sport product kwam dit vaak naar voren. Als ondernemer heb je deze eigenschap toch echt nodig en ik had het idee dat ik daar niet alles uitgehaald heb tijdens het vak. Maar ik ben ook van mening dat je deze eigenschap vaker nodig hebt. Bij elke opdracht heb ik dat nodig en daar wil ik mijzelf graag in verbeteren. Het lastige hieraan is dat er niet een mooi stappenplan klaarligt van hoe je daar beter in kan worden. Ik heb er vaak over nagedacht en kwam tot de conclusie dat ik het eigenlijk gewoon moet doen. Wie me hier wel in zou kunnen helpen is Niek. Ik woon met hem samen en samen kunnen proberen ons hierin te verbeteren.

Programma leeruitkomst: De student kent en heeft verschillen ervaren tussen personen voor wat betreft internationale en interculturele oriëntatie, ethiek in een sportcontext. (PLU 12)

Door het Coronavirus ligt letterlijk de hele wereld stil, zo ook de sportwereld. Elk land reageert daar anders op en dat vond ik erg interessant om te zien. Neem bijvoorbeeld de landelijke voetbalcompetities. Nederland en Frankrijk hebben er bijvoorbeeld voor gekozen om er helemaal mee te stoppen en dit seizoen niet verder te voetballen. Terwijl Engeland en Duitsland alles in werking stellen om zo snel mogelijk weer te gaan voetballen. Dan kan er ook nog gekeken worden hoe een land het intern oplost. Nederland en Frankrijk hebben beide ervoor gekozen om niet meer te gaan voetballen. Maar ook tussen hen is er nog een verschil. Frankrijk heeft ervoor gekozen om de huidige nummer 1 kampioen te benoemen terwijl Nederland de competitie nietig heeft verklaard. Ook heeft Nederland ervoor gekozen om niemand te laten promoveren uit de competitie die onder de Eredivisie zit. Dat is ook meteen een ethische keuze. Wat de beslissing ook is of was geweest er zit geen goed of fout tussen. En er zijn altijd partijen die benadeeld en bevoordeeld worden door die beslissingen. Zo is er Cambuur, zij staan eerste in de Keuken Kampioen Divisie (competitie onder Eredivisie). Zij hadden nog een overwinning nodig en dan waren ze kampioen geweest en zo ook gepromoveerd. Door de beslissing van de KNVB om de competities nietig te verklaren kunnen zij niet promoveren, wat ze ongetwijfeld gedaan hadden.

Dit vind ik interessant om te volgen en ook om te zien hoe de wereld en sportverenigingen er op reageren. 

Ook is het interessant om te zien hoe de voetballers toch fit proberen te blijven zonder dat ze met hun team mogen trainen. Elke club heeft daar wel iets anders voor bedacht.

Dit kan ik ook terugkoppelen op mijzelf. Ik voetbal zelf ook en dat ligt nu ook helemaal stil. Mijn team krijgt niet een trainingsschema om te volgen en zijn vooral op ons zelf aangewezen. Zelf zit ik nu ook veel stil. Van drie keer in de week sporten, sport ik nu niet. Ik probeer wel in beweging te blijven door hard te lopen, rondjes te fietsen en soms even voetballen of tennissen met vrienden. 

Maar vaak gebeurd het ook dat ik een paar dagen toch op de bank blijf liggen en niet zo veel uitspook. Dan heb ik er ook niet een goed gevoel bij en merk ik dat ik bewegen erg fijn en belangrijk vind. Vooral het samen bewegen vind ik fijn, al gaat dat momenteel wat lastiger.

Programma leeruitkomst: De student is in staat op basis van verzamelde informatie van anderen een eigen professioneel persoonlijk ontwikkelplan samen te stellen en uit te voeren voor de korte en lange termijn in de sport(opleidings)wereld. (PLU 12) 

De tijd van lanterfanten is voorbij. Zo ga ik periode 4 in. Tijdens quarantaine heb ik veel na kunnen denken en ik kwam tot de conclusie dat ik graag wil weten wat ik met deze opleiding wil. Voor mij is dat nog steeds een lastig punt. Ook al vind ik de opleiding leuk, ik weet nog niet wat ik er later mee wil gaan doen. 

Om hier wat meer achter te komen heb ik me verdiept in de mogelijke stages die we in jaar twee kunnen doen. Dat vond ik erg interessant want daar kan ik mij echt specialiseren in een bepaald onderdeel en een kant op gaan die mij juist erg trekt. En ik ben erachter gekomen dat dat vooral de sociaal-maatschappelijke kant van de sport is. Zo ben ik ook alle mogelijke stageplekken gaan sorteren. Alle stages met een economische kant vielen voor mij vrijwel meteen af. De combinatie gezondheid en sociaal-maatschappelijk lonkt mij het meest. Nu ik dat gedaan heb voel ik mij een stuk beter, nu ik weet welke kant ik op wil en wat mijn mogelijkheden volgend jaar zijn. 

BLOK 4

Programma leeruitkomst: De student kan op basis van eigen ervaringen en kennisbronnen qua tijd voor-, in- en naast de opleiding, beschrijven welke ontwikkeling is doorlopen naar het huidige niveau van een professionele beroepshouding en sportkundig vakmanschap (LU11) 

Als ik terug kijk op het afgelopen schooljaar kijk ik met gemengde gevoelens terug. Ik heb het erg leuk gehad dit jaar op school. Ik genoot van mijn klas en van de Ardennen week. Ook hebben wel leuke en interessante projecten moeten doen. Maar aan de andere kant ben ik ook minder tevreden. Ook al leverde ik soms goed werk en zat ik lekker in de flow, sinds de Corona crisis is het erg achteruit gegaan. Aan het begin van het jaar haalde ik alle tentamens en alle projecten en daar was ik ook erg trots op. Ik merkte dat die succeservaringen mij motivatie gaven tijdens die periode. Maar sinds we niet meer naar school mochten had school voor mij een lagere prioriteit. Ik vond het moeilijk om drie uur lang naar een online les te luisteren en zo liep ik vaak achter de feiten aan. Dat maakt wel dat ik niet helemaal tevreden terug kijk op dit schooljaar en daar baal ik van. 

Wat ik wel merk is dat ik als student wel veranderd ben. Tijdens vorige opleidingen had ik nog echt het idee dat ik mijn ‘huiswerk’ en opdrachten voor anderen maakte, maar nu besef ik me dat ik voor mijzelf doe. En ik merk ook dat ik er wat van wil leren en kijk ik of ik mij dit zie doen later. Met die ontwikkeling ben ik wel blij. Maar die ontwikkeling is gestagneerd tijdens quarantaine. Ik hoop dat in jaar 2 weer op te pakken. Wat dat betreft ben ik wel erg tevreden met mijn stageplek. Volgend jaar ga ik stagelopen bij ‘Caparis in beweging’. Ik ben van mening dat de doelgroep mij erg ligt en dat ik daar veel plezier uit kan halen uit die stage.

Zoals ik al aangaf waren mijn schoolprestaties erg goed, maar zijn zij tijdens quarantaine wel wat achteruit gegaan. Het eerste halfjaar had ik dus een goede vooruitgang gemaakt als persoon maar ook als student. Dat is dus ook goed terug te zien in mijn cijfers. Ook Niek mijn huisgenootje zag die verandering bij mij. Wij wonen al geruime tijd samen en hij zag ook dat ik voor Corona erg goed bezig was! Ik citeer Niek: “ik zie dat jij het wel kan, maar dat Corona een grote invloed op je heeft en zo dus ook op je schoolprestaties”. Ik heb Niek hier verder nog om uitleg gevraagd en hij gaf aan dat bij mij het verschil tussen voor en na Corona erg goed te zien was en dat dat niet een goed verschil was. Hij zei dat ik terug moest gaan naar de Peter aan het begin van het jaar die zijn zaakjes wel keurig op orde had.

Programma leeruitkomst: De student kan aangeven op basis van (internationale) ontwikkelingen in het vakgebied van de sportkundige waarin nog verdere persoonlijke ontwikkeling wenselijk en mogelijk is (LU11)

Waarin ik mij wil ontwikkelen is in het nemen van verantwoordelijkheidsgevoel. Gedurende het jaar nam ik steeds meer verantwoordelijkheidsgevoel en dat voelde goed om te doen. Alleen dat hield een beetje op tijdens Corona. Als ik terugkijk op dit jaar merk ik twee verschillende Peters. De Peter voor Corona en de Peter na Corona. De Peter voor Corona is iemand die ik graag wil zijn. Ik was daar goed bezig met school en ontwikkelde mij op veel gebieden. Na Corona veranderde dat en deed ik niet meer zoveel voor school. Ik zou mij dus graag meer willen zien doorzetten. Want doorzettingsvermogen heb ik nog niet echt. Ik kies vaak voor de makkelijkste weg en dat levert niet altijd het beste resultaat op. 

Ook wil ik mijzelf graag verbeteren op de genoemde punten tijdens mijn stage periode. Daar begin ik met een schone lei en wil ik mij van mijn beste kant laten zien. Ook denk ik dat die plek erg goed is voor mijn ontwikkeling.

Ik weet van mijzelf dat ik emotioneel onbekommerd ben. Ik maak mijzelf niet snel druk en stress ervaar ik ook niet vaak en snel. Dat kwam ook uit de Big Five Test die ik aan het begin van het jaar gemaakt heb. Ook kan ik goed tegen chaos. Dit zijn eigenschappen die beide kanten op kunnen vallen, goed en niet goed. Wat school betreft werkt het niet altijd in mijn voordeel. Hierdoor stel ik vaak dingen uit tot het laatste moment. Dat komt omdat ik beter werk onder druk en stress en dat voel ik vaak pas op het laatste moment. Ik zou mijzelf daar graag in willen verbeteren want dat zou mij wel helpen hier op school.

Programma leeruitkomst: De student kent en heeft verschillen ervaren tussen personen voor wat betreft internationale en interculturele oriëntatie, ethiek in een sportcontext (LU12) 

Wat ik een erg interessant punt vind van ethiek in de sportcontext is: het WK in Qatar. Dat is een erg ethische kwestie. Want daar worden onder verschrikkelijke omstandigheden stadions gebouwd. Ook al worden er enorm veel mensenrechten geschonden, het lijkt erop dat het WK daar gewoon doorgaat. Dat soort zaken vind ik interessant om te volgen.

Ik ben mij ook meer gaan verdiepen in de sporten buiten voetbal om. Eerst keek en speelde ik alleen maar voetbal en was dat alles wat telde, maar ik probeer mij nu ook meer op andere sporten te focussen. Zo speel ik steeds vaker volleybal en spikeball. En kijk ik steeds vaker filmpjes van andere sporten, bijvoorbeeld boksen, American Football of basketbal NBA. 

In de eerste periode van dit schooljaar hadden we als opdracht een sportevenement te organiseren. Samen met Fenke Roorda, Serena Shabhazi, Dione Stoel en Sven Fissiaux hebben wij een voetbal sportdag georganiseerd voor jongeren uit het AZC. Op die dag heb ik echt geleerd wat de verschillen zijn in culturen. De dag ging volledig anders dan gepland en dat was best wel moeilijk. Om te beginnen zat het weer al tegen en aangezien de dag vrijwillig was hielp dat dus niet mee. Er kwamen dus niet heel veel jongeren. In plaats van dat wij de touwtjes in handen hadden, leek het er meer op dat zij de leiding hadden. 
Wij hadden een erg leuke dag voor ze georganiseerd met allemaal leuke spellen en een mooi doordraaischema. Maar dat liep allemaal wat anders. de AZC’ers hadden vooral zin in partijtje en zaten niet echt te wachten op voetvolley, kegelvoetbal en estafettes. Ook door het lage aantal deelnemers ging dat allemaal wat anders dan vooraf bedacht. We moesten improviseren en deelden de groep op in twee en gingen zo de onderdelen bij langs. Het hele doordraaischema werd aan de kant gelegd. Niet dat ik er helemaal relaxt bij was, maar ik kon toch iets sneller aanpassen dan anderen uit ons groepje. Ik nam toen de leiding. Uiteindelijk hebben ze toch heerlijk gevoetbald en was voor de jongeren uit het AZC de dag zeker geslaagd. Toen zij weg waren bleven wij een beetje beduusd achter.
Wat ik hiervan geleerd heb is dat het met zo’n doelgroep niet gaat om hoe mooi alles klaarstaat of hoe ingewikkeld het draaischema is. Zij wilden gewoon lekker voetballen. Niet te lang stilstaan, maar gewoon beginnen! Bij ons Nederlanders komt het allemaal veel preciezer. Dat was wel een eye-opener.

Ook ben ik met een groep jongeren naar Barcelona geweest om daar te voetballen met jongeren van de straat en het met ze te hebben over het geloof. Die reis heb ik zelf niet georganiseerd, ik ging mee met de organisatie Athletes in Action. Zij hadden duidelijk meer ervaring in het sporten met mensen van een andere cultuur en nationaliteit. We begonnen meteen met voetballen en dat sloeg aan. Het werd dus zo simpel mogelijk gehouden. Aangezien we daar vaak met een veel mensen waren, hadden we meerdere teams en duurden de potjes niet erg lang. Zo zat niemand te lang stil. In de pauze werd er dan gesproken over het geloof en daarna weer gevoetbald. Een simpele dag was het vaak, maar voor iedereen geslaagd. 
De les die ik geleerd heb door het sporten met mensen van een andere cultuur is: ‘houd het simpel.’

Programma leeruitkomst: De student is in staat op basis van verzamelde informatie van anderen een eigen professioneel persoonlijk ontwikkelplan samen te stellen en uit te voeren voor de korte en lange termijn in de sport(opleidings)wereld (LU12)

“De tijd van lanterfanten is voorbij. Zo ga ik periode 4 in.” Zo begon ik mijn verantwoordingsverslag van Blok 3. Helaas moet ik concluderen dat het niet helemaal gelukt is. Het is niet dat ik de afgelopen periode alleen maar aan het lanterfanten ben geweest, maar het is meer dat school niet de prioriteit kreeg die ik graag had gewild. Buiten het feit om dat dat mijn eigen fout is, heeft het ook te maken met de Corona crisis. Nu dat een soort van op zijn einde loopt hoop ik ook dat ik het volgende schooljaar beter in ga. En daar ga ik ook vanuit. 

Ik heb gelukkig een leuke stage gekregen en daar kijk ik ook erg naar uit. Caparis in beweging. De kennismaking is al geweest en ik werd er erg enthousiast van en daar ben ik erg blij mee, want heel vaak heb ik dat niet. De doelgroep van de stage vind ik interessant en de waarden van de sport die zij hanteren sluiten ook erg bij mijn visie aan.
Vaak als ik iets niet helemaal snap duurt het even voordat ik actie onderneem. Ik moet dan wat pro-actiever zijn. Dat wil ik meenemen naar jaar 2 van de opleiding. En daar wil ik mij ook tijdens mijn stage in verbeteren.

Aan het begin van dit jaar had ik in een gesprek met Anouk aangegeven dat ik het moeilijk vind om thuis te leren of om aan de slag te gaan. Dus daar wilde ik beter in worden! Als oplossing hadden we dat ik een rustige plek moet opzoeken om met school bezig te gaan of met iemand anders samen te studeren. Daarna ben ik vaak naar de bibliotheek gegaan of ben ik op school gebleven om te studeren. Ook had ik contact met een vriend die met deze zelfde dingen moeite had. Sindsdien zijn wij ook regelmatig samen gaan zitten leren en dat werkte erg goed. We zetten wat rustige piano muziek op, pakten wat drinken en zeiden vervolgens niks meer tegen elkaar. Op de afbeelding kunt u lezen hoe het gesprek ging om samen te studeren.

Kortom: dit werkt erg goed voor mij. Ik heb hier veel aan gehad en was in de tijd dat ik met school bezig was vele malen productiever. Wanneer ik eerst bijvoorbeeld twee uur met school bezig was zat ik echt best wel lang op mijn telefoon ondertussen. Dat is nu niet zo. Omdat ik samen met een vriend leer of in de bibliotheek zit heb ik weinig afleidingen en dat werkt erg goed voor mij! Ik heb nu dus een goede strategie ontwikkeld waarin ik het beste kan met school bezig kan gaan! Daar ben ik enorm blij mee, want dat was altijd een lastig iets voor mij. 

Coachgesprek

Op 30 oktober 2019 heb ik voor het eerst een coachgesprek gehad met Anouk Trooster. Om eerlijk te zijn vond ik dat het gesprek een beetje laat plaatsvond. Pas na twee maanden school. Dat had van mij iets eerder gemogen. Desalniettemin was het wel een goed gesprek. Het gaf mij inzicht over hoe ik de afgelopen periode met school bezig was gegaan en het gaf Anouk een beeld van hoe ik ben als student. Het gesprek duurde een half uur en tijdens dat gesprek hebben we ook een plan gemaakt hoe ik de komende periode meer kan doen aan zelfstudie. We kwamen erachter dat ik thuis vrij weinig deed omdat ik daar teveel afleidingen heb en dan de motivatie niet hoog genoeg is. Wat mij zou helpen was om op een andere plek te studeren of samen met iemand anders. En dat helpt. Op het moment dat ik dit schrijf zit ik in de bibliotheek te werken. Het werkt voor mij beter om ergens anders te leren. Nu ik hier zit doe ik veel meer dan wanneer ik thuis zit. Ook heb ik al een aantal keren met een vriend van mij gezeten en zijn we samen met school bezig geweest.

Tijdens het gesprek hebben we het niet alleen maar over school gehad, maar ook over mijn achtergrond. Waar ik vandaan kom, hobby’s, sport, familie enz.. Een stukje kennismaking.


Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag