Leeruitkomsten eindgesprek

Leeruitkomst: De student ontwikkelt een professionele beroepshouding en vakmanschap door middel van reflectie en het kritisch volgen van ontwikkelingen in het vakgebied.

De mate waarin de student in staat is de waarden van sport te illustreren voor hem/haarzelf, diverse organisaties  hij/zij bij betrokken is (geweest) en de maatschappij in het algemeen, in de geschiedenis, het heden en de nabije toekomst

Binnen de opleiding van AD Sportkunde zijn er drie verschillende waarden die centraal staan. De sociaal-maatschappelijke waarde, de economische waarde en de gezondheidswaarde. Ik zal bij elke waarde vertellen wat dit voor mij betekend en hoe ik mijzelf in die sector zie wanneer ik afgestudeerd ben.

Sociaal-maatschappelijke waarde:

Deze waarde benadrukt de rol van sport in de samenleving en de sociale impact ervan. Als student word ik aangemoedigd om te begrijpen hoe sport bijdraagt aan sociale cohesie, inclusiviteit en het aanpakken van maatschappelijke kwesties. Ik zie het vaak ook als een mogelijkheid om sport als middel te gebruiken voor sociale en persoonlijke verandering. Ook kan het bijdragen aan het creëren van gemeenschappen waarin iedereen zich betrokken en geaccepteerd voelt. Dit is ook iets waar ik voor sta.

Zelf ben ik vaak betrokken geweest bij de organisatie Athletes in Action. Deze organisatie gebruikt sport als middel om jongeren van over de hele wereld samen te brengen en elkaar te bemoedigen en versterken in het christelijk geloof. Als tiener ben ik meermaals naar de sportkampen van hun gegaan en als jonge adolescent ben ik ook nog tweemaal meegegaan op outreach naar Barcelona. Op deze outreach zochten we verbinding met de lokale jongeren door met ze te voetballen. Dit deden we met jongeren op straat, maar we deden ook met toernooien mee en speelden tegen echte voetbalteams. Ik voelde mij erg op mijn plek gedurende mijn tijd in Barcelona. Mijn passie voor voetbal kwam daar helemaal tot zijn recht en ook de interactie met de Spanjaarden werkten voor mij, maar ook voor hun erg bemoedigend.

Dit is een groepsfoto na een wedstrijd tegen een voetbalteam uit Barcelona

Athletes in Action is een organisatie die ik een warm hard toedraag en ik zie mijzelf daar altijd betrokken bij blijven en eventueel zelfs werken. Ze organiseren jaarlijks sportkampen voor tieners en ik zou daar graag een keer coach van een team willen zijn. Ook zou ik graag nog eens aan willen sluiten bij de outreaches naar Barcelona of andere plekken op de wereld. Reizen is ook altijd een passie van mij geweest en wanneer ik meega met een outreach is dat een zeer fijne bijkomstigheid.

Ook heb ik het vak Sport, Vitaliteit en Beweegvriendelijke Omgeving gedaan bij Athletes in Action. Dit speelde zich af in Coronatijd en de mogelijkheden om gezamenlijk te sporten en bewegen waren beperkt. Samen met Wilhelm Cnossen, directeur van Athletes in Action Europa, ben ik bezig geweest met het opzetten van nieuwe beweegactiviteit gelokaliseerd in Drachten. Elke week op dinsdag organiseerden we activiteiten voor wielrennen en crossfit. Uiteindelijk hebben we een triatlon georganiseerd waar wielrennen, hardlopen en crossfit naar voren kwamen. Dit vond ik leuk om te organiseren. Ook hier kwam naar voren dat het niet alleen om fysieke fitheid ging, maar dat er ook aandacht was voor community gevoel en persoonlijke praatjes. Sport werd wederom als middel gebruikt om mensen met elkaar te verbinden.

Foto’s van Sport, Vitaliteit en Beweegvriendelijke Omgeving.
Sporten in het Slingepark in Drachten met Athletes in Action.

Voor de opleiding AD sportkunde heb ik ook twee keer een evenement georganiseerd. Het eerste evenement was in jaar 1 van de opleiding en toen heb ik met een aantal klasgenoten een voetbal middag georganiseerd voor jongeren van het AZC in Drachten. Hoewel de uitvoering van die sportdag wat in het water viel door het slechte weer en de lage opkomst, vond ik het toch erg leuk om hieraan te werken. Het gaf mij energie en ik vond de doelgroep erg interessant. Buiten het feit dat er werd gesport was dit ook een mooie kans om een activiteit voor deze mensen te organiseren. Deze sportdag verliep anders dan wij hadden gepland, maar de deelnemers hebben een hele leuke middag gehad en dat was uiteindelijk ook het belangrijkste. Van ons contactpersoon Nicky Korte van het AZC kregen we als terugkoppeling dat de jongeren van het AZC het mooi gehad hadden en dat ze het gevoel van saamhorigheid en inclusiviteit sterk voelden. Dat was fijne feedback om te krijgen.

De deelnemers van het AZC zijn voetvolley aan het spelen. Een van de activiteiten die we hadden voorbereid.

Tot slot heb ik geholpen bij de Top Sportdag. Voor de opleiding moet ik als student bij twee evenementen helpen als vrijwilliger, de Top Sportdag was daar een van. Dit is een sportdag voor kinderen met een beperking of aandoening. Mijn taak was om een groepje kinderen te begeleiden en te zorgen dat ze steeds op tijd bij de volgende clinic aankwamen. Deze clinics werden gegeven door verschillende topsporters uit Groningen. (Rolstoel)basketbal werd gegeven door spelers van Donar, (ijs)hockey werd gegeven door spelers van ijshockeyvereniging Gijs, volleybal werd aangeboden door spelers van Lycurgus en zo waren er nog een aantal clinics. Voor de kinderen, maar ook voor mij, was dit een hele mooie dag. De kinderen vonden het prachtig dat ze training kregen van echte professionals. Ook hier kwam de sociaal-maatschappelijke waarde goed naar voren. Het motto van de organisatoren was dan ook dat sport voor iedereen toegankelijk moet zijn, ongeacht beperkingen of aandoeningen. Ook vinden ze het belangrijk dat de kinderen met elkaar kunnen sporten.

Foto met klasgenoten Marjan Schutter en Gijs Ringnalda tijdens de Top Sportdag.

Economische waarde:

Deze waarde richt zich op de economische aspecten van sport. Studenten leren hoe sport een industrie op zichzelf is. Dit kan gaan over sportmanagement, marketing, sponsoring en het begrijpen van de economische impact van sportevenementen. Het doel is om studenten voor te bereiden op het begrijpen en beheren van de zakelijke kant van sport, maar ook hoe het is om een eigen bedrijfje te starten in de sportindustrie.

In jaar 1 heb ik het vak innovatie sportproduct gevolgd. De bedoeling was om een nog niet bestaand product te ontwerpen wat in de sportwereld gebruikt kon worden. Met een klasgenoot heb ik een app ontwikkeld waarin duidelijk te zien is wat het sportaanbod is in je naaste omgeving. In een opslag moet te zien zijn welke sporten er worden aangeboden en waar deze te vinden zijn.

Ook ben ik bezig geweest met het organiseren van een evenement in samenwerking met de Creators FC. De Creators FC zijn een voetbalteam bestaande uit BN’ers, influencers en youtubers. Zij spelen vaker wedstrijden tegen voetbalteams en vaak wordt aan deze wedstrijden een goed doel gekoppeld. Het goede doel dat wij hadden gekozen was de Johan Cruyff Foundation. Samen met vijf klasgenoten zijn wij bezig geweest om een benefietwedstrijd op te zetten tussen de Creators FC en CDW, de lokale voetbalclub uit Wijk bij Duurstede. Het zou een ontzettend leuke dag moeten worden waar in de ochtend voetbal clinics werden aangeboden aan de jeugdspelers van CDW, in de middag zou dan de benefietwedstrijd gespeeld worden en aansluitend zou er nog na gedronken kunnen worden in de kantine. We hadden het hele draaiboek klaar en we konden niet wachten tot de dag van de uitvoering. Helaas kon deze dag niet doorgaan door de aangescherpte Corona maatregelen. Ook al heb ik met plezier aan deze opdracht gewerkt, ik merkte wel bij mijzelf dat het organiseren van evenementen niet helemaal mijn ding was. Bij het organiseren van een evenement moet er met veel dingen rekening gehouden worden en dat leverde soms stressvolle situaties op.

De promotieposter die in alle openbare gebouwen in Wijk bij Duurstede kwam te hangen.

In de toekomst zie ik mij niet zozeer werken met de economische waarde van de sport. Ik ambieer niet om een eigen bedrijf op te richten in de sport. Tuurlijk moet er geld verdiend worden en komen er soms aspecten van deze waarde naar voren, maar dat zou niet mijn voornaamste motivatie zijn. Ik krijg meer energie van het werken met en het helpen van mensen.

Gezondheidswaarde:

Gezondheid is een centrale pijler in de opleiding Sportkunde. Deze waarde richt zich op het begrijpen van de gezondheidsvoordelen van sport en lichaamsbeweging. Hier heb ik geleerd hoe sport bijdraagt aan fysieke en mentale gezondheid, zowel op individueel als op maatschappelijk niveau. Dit omvat aspecten zoals preventie van ziekten, gezondheidsbevordering en het ontwikkelen van programma’s die de algehele gezondheid en welzijn bevorderen.

In mijn tijd op de opleiding heb ik verschillende vakken gevolgd met betrekking tot de gezondheidswaarde. Een van die vakken is Sport en actieve leefstijl. Voor dit vak ging ik aan de slag met een klant om daar een trainingsschema voor te maken. Dit deed ik samen met mijn vader die graag meer inzicht wilde krijgen in zijn eigen fysieke gesteldheid en hij wilde graag leren om specifieker te trainen. Ik heb een trainingsschema gemaakt in de vorm van een toenemende blokcyclus. Elke week werden de trainingen iets zwaarder. Ook al begon ik met wat opstartproblemen en kon ik mijn draai nog niet helemaal vinden in dit vak, uiteindelijk heb ik hier wel met plezier aan gewerkt. Ik ben blij met de kennis die ik heb opgedaan en dit zal mij in de toekomst ook helpen wanneer ik eventueel ga werken in deze tak van sport.

Aan het trainen met mijn vader voor het vak Sport, Vitaliteit en Beweegvriendelijke omgeving.

Zo heb ik gewerkt voor de organisatie Sûnenz. Zij omschrijven zichzelf als volgt: Sûnenz komt van het Friese woord Sûnens en heeft twee betekenissen: Gezondheid en Proost (op uw gezondheid). Door de letter ‘s’ om te draaien, klinkt het nog steeds als Sûnens. Maar de ‘enz’ geeft de veelzijdigheid en diversiteit van het totale aanbod aan. Sûnenz ondersteunt ouderen bij het behouden van een actieve leefstijl en het zo goed mogelijk thuis wonen. Ook ondersteunt Sûnenz huisartsen bij diagnostiek en behouden van hun behandeling aan oudere patiënten.

Sûnenz biedt valpreventie trainingen aan voor ouderen en cursussen over zelfredzaamheid. Ook verzorgen zij de ouderensport binnen Nijbertilla. Hier heb ik ook gewerkt. Nijbertilla is een verpleeghuis, revalidatiecentrum en verzorgingstehuis voor ouderen. In hun fitnessruimte begeleidde ik ouderen die daar aan het sporten waren.

Ik ben hier komen werken via vitaliteitscoach Nynke van der Kloet. Op dit moment ben ik met haar in gesprek om eventueel bij haar eigen bedrijf te komen werken, genaamd FitLab. FitLab biedt gezondheidstesten aan bij bedrijven om zo in beeld te brengen hoe vitaal en gezond de mensen leven. Mij lijkt het erg interessant om hier aan de slag te gaan. Het is mooi om mensen te kunnen begeleiden en te adviseren in hun leefstijl.

Het vak Vitality @Work past ook goed binnen de gezondheidswaarde van sport. Samen met twee klasgenoten ben ik bezig geweest om binnen het bedrijf Storteboom in Kornhorn vitaliteit meer op de kaart te zetten. Het personeel was beperkt bekend met vitaliteit en er werd ook veel stilgezeten op het werk. Wij hebben geprobeerd om via de nieuwsbrief van het bedrijf vitaliteit kenbaar te maken en door middel van de app Activy personeel uit te dagen om meer te bewegen.

De mate waarin de student kan duiden op basis van zelfkennis en – reflectie wat zijn/haar toegevoegde waarde als beroepsbeoefenaar in de huidige en nabije toekomstige sportwereld is

In de wereld van de sport sta ik klaar om mijn toegevoegde waarde als beroepsbeoefenaar te laten zien. Mijn zelfkennis en reflectie hebben mij inzicht gegeven van de eigenschappen die mijn professionaliteit kenmerken en me onderscheiden in de huidige en toekomstige sportwereld.

Als een sociaal ingestelde professional wil ik een fijne collega zijn om mee samen te werken. Of het nu gaat om het opbouwen van relaties met collega’s of het creëren van waardevolle connecties in de maatschappelijke waarde van sport, mijn vermogen om een teamspeler te zijn, komt goed van pas.

Ik ben iemand die graag met anderen samenwerkt en gelooft in teamwork. Uit mijn ervaring blijkt dat samenwerken effectiever is dan alleen werken. Het stimuleert creatieve ideeën en gezamenlijk bereiken we vaak meer dan alleen.

Dit maakt mij ook een betrouwbare collega. Ik zet graag mijn beste beentje voor en kom graag mijn afspraken na. Mijn collega’s en klanten kunnen op mij rekenen, wat een solide basis creëert voor een effectieve samenwerking en vertrouwensrelaties.

Een van mijn sterke punten is mijn vermogen om goede en kritische vragen te stellen. Tijdens brainstormsessies kan ik meedenken en verschillende perspectieven overwegen, waardoor ik in staat ben om concrete oplossingen te formuleren en knopen door te hakken. Ook ben ik een praktische denker en kan ik goed voor mij zien wat er nodig is om iets te bereiken. Dit stelt me in staat om op een dieper niveau betrokken te zijn en zie ik mijzelf echt als een toevoeging in een bedrijf of sportorganisatie.

Een essentieel kenmerk van mijn professionele identiteit is leergierigheid. Ik ben niet bang om vragen te stellen wanneer iets me niet duidelijk is en ik ben vastbesloten om voortdurend te leren en mijn kennis uit te breiden. Het doel van mijn leergierigheid is om taken zelfstandig uit te kunnen voeren en mijn betrokkenheid te laten zien.

Inclusiviteit en diversiteit is iets wat erg belangrijk voor mij is. Ik ben vastbesloten om open te staan voor iedereen, ongeacht achtergrond of identiteit, en om een omgeving te creëren waarin iedereen zich welkom en betrokken voelt. Het buitensluiten van mensen staat haaks op mijn waarden en ik ben vastbesloten om bij te dragen aan een inclusieve sportgemeenschap.
In de afbeelding hieronder is een stukje feedback die ik heb gekregen van Robin ten Katen. Wij liepen samen stage op het Alfa-college. In zijn feedback schrijft hij dat ik vaak ga voor “eerlijke keuzes”. Hoewel dit stukje over mijn leiderschapsstijlen gaat vind ik dit wel van toepassing op wie ik wil zijn als professional. Tijdens discussies kies ik niet vaak een kant en ik wil graag dat wanneer er een keuze gemaakt wordt iedereen zich daar in thuis kan voelen, daarom zie ik mijzelf ook als een bemiddelaar. Robin ten Katen zijn feedback vind ik mooi aansluiten op mijn visie voor inclusiviteit en diversiteit.

Feedback Robin ten Katen

Sport is voor mij het mooiste wat er is. Sport is een uitlaatklep en het verbindt mensen. Ik zie sport dan ook als het perfecte middel om mensen te helpen andere doelen te bereiken. Zoals ik in de vorige leeruitkomst vertelde heb ik bij verzorgingstehuis Nijbertilla in Drachten gewerkt als fitnessinstructeur voor ouderen. Deze ouderen kwamen hier sporten of revalideren. Voor mij was dit een hele mooie plek om ouderen helpen vitaal te worden. Hier gaat het er niet om dat deze mensen de oefening zo goed of zo vaak mogelijk uit kunnen voeren, maar dat ze bewust zijn van de voordelen van sport en dat ze dat nodig hebben om vitaal oud te worden.

In de nabije toekomst zie ik mezelf bloeien als een professional die niet alleen deel uitmaakt van de sportwereld, maar die zijn directe omgeving positief beïnvloedt. Mijn sociale vaardigheden, kritisch denkvermogen, betrokkenheid, leergierigheid, betrouwbaarheid en inzet voor inclusiviteit en diversiteit helpen mij om een stempel te drukken op de sportwereld.

Leeruitkomst: De student onderzoekt de eigen professionele identiteit en ontwikkelt zelfsturing, veerkracht, gedrevenheid, leergierigheid en een standaard over wie hij wil zijn als beginnend beroepsbeoefenaar

Beoordelingscriteria: Door middel van zelfonderzoek kan de student duiden in welke mate en op welk gebied hij/zij nog ontwikkelpunten heeft als beginnend Ad sportprofessional en hoe hij/zij in de nabije toekomst daar invulling aan kan geven

In mijn zelfonderzoek als beginnend Ad sportprofessional heb ik enkele ontwikkelpunten geïdentificeerd die van invloed zijn op mijn effectiviteit. Een van deze punten betreft mijn neiging tot afwachtendheid in plaats van proactief handelen. Dit komt naar voren wanneer ik twijfel over mijn aanpak of geconfronteerd word met een op het eerste gezicht overweldigende hoeveelheid werk. Mijn neiging is dan om even te wachten en te kijken hoe de zaken zich ontwikkelen, in plaats van direct actie te ondernemen.

Een specifiek voorbeeld hiervan is mijn reactie op complexe taken of projecten. Wanneer ik een uitdagende opdracht moet doen zie ik soms een enorme berg werk voor me liggen. In plaats van onmiddellijk aan de slag te gaan, voel ik me soms overweldigd en weet ik niet goed waar te beginnen. Dit kan resulteren in een zekere terughoudendheid om direct in actie te komen.

Om deze uitdaging aan te pakken, realiseer ik me dat een meer proactieve benadering cruciaal is. Een eerste stap die ik kan nemen, is het ontwikkelen van de gewoonte om sneller hulp te vragen aan anderen. Dit kan variëren van het raadplegen van collega’s tot het inroepen van mentors of deskundigen binnen mijn netwerk. Het erkennen dat ik niet alles alleen hoef te doen en het actief zoeken naar ondersteuning zal mij helpen om proactief te handelen en taken met meer vertrouwen aan te pakken. In de praktijk gebeurd het ook vaak dat de complexiteit van de taak vaak wel wat meevalt. Als ik eenmaal een begin heb gevonden gaat het balletje vanzelf rollen en ben ik erg productief. Maar om dat balletje te laten rollen moet ik mijzelf wel meer pushen.

Een andere manier die mij kan helpen is het sneller starten met het maken van een opzetje of skelet van de opdracht of verslag. In plaats van te blijven staren naar de ‘berg’ werk, kan ik direct een overzicht creëren. Dit kan een eenvoudige schets zijn van de te volgen stappen, de belangrijkste taken of de structuur van het verslag. Door een duidelijk raamwerk te hebben, kan ik de taak in behapbare stukken verdelen en stap voor stap vooruitgang boeken. Dit heeft mij in het verleden vaak genoeg geholpen, dus ik weet dat het werkt.

Een ander ontwikkelpunt dat naar voren kwam, is mijn vermogen om mijn planningen en taakdelegatie effectief te beheren. Hoewel ik in staat ben om plannen op te stellen, heb ik soms moeite om me hieraan te houden. Dit kan ook te maken hebben met mijn neiging tot afwachtendheid en terughoudendheid om direct actie te ondernemen.

Om deze uitdaging aan te gaan, wil ik mijn vaardigheden op het gebied van plannen en taakdelegatie verder verfijnen. Dit kan inhouden dat ik realistischere tijdsinschattingen maak bij het opstellen van mijn planningen en prioriteiten stel om te voorkomen dat ik mezelf overweldig. Bovendien wil ik actief werken aan het naleven van mijn planningen en het ontwikkelen van de discipline om me eraan te houden. Het helpt mij om mijn agenda op mijn telefoon meer te gebruiken. Daar zet ik al mijn afspraken en verplichtingen in en dat geeft mij een duidelijk beeld van hoe druk ik het heb en hoeveel tijd ik heb voor andere dingen. Dit geeft mij rust in mijn hoofd en zorgt ervoor dat ik beter kan plannen.

Om mijn planningsvaardigheden te verbeteren heb ik een aantal eenvoudige, maar effectieve tips die mij helpen mijn productiviteit te vergroten.

Een daarvan van is het stellen van realistische doelen. Door doelen te stellen die haalbaar zijn binnen de beschikbare tijd, vermijd ik het gevoel van overweldiging. Deze doelen kan ik ook opsplitsen in kleinere, behapbare stukken. Dit maakt de taken niet alleen overzichtelijker, maar geeft me ook een gevoel van voldoening bij elke stap die ik zet.

Het gebruik van to-do kan ik ook meer gebruiken. Vaak maak ik de dag van te voren een lijst met taken die ik wil voltooien. Dit geeft me niet alleen duidelijkheid over mijn dag, maar fungeert ook als een gids die me helpt gefocust te blijven op mijn prioriteiten. Ook voelt het fijn om dingen af te kunnen strepen en wanneer ik mijn hele lijst heb afgewerkt en daarna ga relaxen voelt het ook verdiend.

Routines hebben zich bewezen als een krachtig hulpmiddel om mijn concentratie te verbeteren. Door bewust tijd vrij te maken om op specifieke plaatsen, zoals het forum of op school, aan taken te werken, minimaliseer ik afleidingen en creëer ik een omgeving die bevorderlijk is voor mijn concentratie en productiviteit.

Deze strategieën heb ik met name gebruikt voor mijn schoolwerk, maar ik besef dat ze even belangrijk zullen zijn wanneer ik misschien straks een baan heb in de sport industrie. De overgang naar de professionele wereld betekent wellicht een andere omgeving, maar de principes van realistische doelen stellen, taken opsplitsen, to-do lijsten gebruiken en het creëren van routines blijven dan net zo belangrijk.

Kortom, deze tools zullen mij niet alleen helpen bij mijn schoolwerk, maar zullen ook als leidraad dienen wanneer ik de volgende fase van mijn leven in ga. In de nabije toekomst zal ik actief werken aan het verbeteren van deze punten. Het doel is om niet alleen mijn professionele vaardigheden te verbeteren, maar ook mijn zelfvertrouwen te vergroten en een meer proactieve en doelgerichte benadering van mijn taken aan te nemen.

Is in staat duidelijk en waarheidsgetrouw de belangrijkste momenten/gebeurtenissen te benoemen in de Ad Sport opleiding die de student inzicht heeft gegeven over zijn (professionele) identiteit op dat moment en de (eventuele) verandering die dat te weeg heeft gebracht in zijn/haar ontwikkeling

Gedurende mijn tijd binnen de Ad Sport opleiding zijn er veel betekenisvolle momenten geweest die mij hielpen mijn professionele identiteit te vormen. Ik heb twee van de meest gedenkwaardige en positieve momenten van de opleiding opgeschreven. Deze momenten hebben geholpen om mijn professionele identiteit meer vorm te geven.

Een belangrijk moment in mijn opleiding was mijn stage bij het Alfa-college aan de Admiraal de Ruyterlaan. Dit was voor mij de eerste keer dat ik ergens voor lange tijd stage zou lopen. Dus ook voor het eerst meedraaien in een echte organisatie. In het begin vond ik dat best spannend en keek ik er ook wel wat tegen op. Ik heb geleerd om een volledig nieuw sportprogramma op te zetten en samen te werken met professionals buiten de vertrouwde studentenomgeving. Het werken in deze nieuwe werkomgeving was een erg positieve ervaring die mijn perspectief van werken in het onderwijs veranderde.

Foto met de stagiairs, stagebegeleider Floor Kremer en het voetbalexcellentie team bestaande uit studenten van het Alfa-college.
Aan het werk met de stagiairs.
(Vlnr) Robin Zuidema, Peter Reinders, Pascal Kiel, Robin ten Katen

Het opzetten van een nieuw sportprogramma was een uitdagende maar erg leerzame taak. Er kwamen veel dingen bij kijken, zoals proactief werken en samenwerken. Bij de vorige leeruitkomst gaf ik aan dat het proactief werken een ontwikkelingspunt voor mij is. Gedurende mijn stage ben ik daar veel mee bezig geweest en heb ik dat punt zeker ontwikkeld. Maar dat betekend niet dat ik dat nu volledig onder de knie heb, er is nog steeds veel winst op dat terrein te boeken en ik blijf bezig om dat te verbeteren.

Deze stage heeft niet alleen mijn professionele vaardigheden aangescherpt, maar heeft ook een diepgaand effect gehad op mijn professionele identiteit. Ik leerde niet alleen hoe ik een sportprogramma kon opzetten, maar ontdekte ook mijn vermogen om te werken in een professionele omgeving. Ook heb ik geleerd om mee te draaien in een grote organisatie. Daar kwamen ook andere taken bij kijken, zoals helpen bij sportdagen of de kerstviering. Ik kreeg het gevoel van waardering, niet alleen voor mijn bijdragen maar ook voor mijn persoonlijkheid. Dat gaf mij vertrouwen en versterkte mijn overtuiging dat ik een waardevolle bijdrage kan leveren in het werkveld. Soms had ik nog wel eens twijfel of ik mij wel aan zou kunnen passen aan het werken binnen een bedrijf of organisatie. Mijn stage op het Alfa-college gaf mij de bevestiging dat ik dat kan.

Foto van het helpen bij de sportdag bij het Hoornsemeer.
In de tas zaten alle spullen die ik nodig had voor mijn clinic.

Een ander belangrijk moment was mijn betrokkenheid bij de Top Sportdag, een evenement dat draaide om het creëren van een bijzondere dag voor kinderen met een beperking. Het doel was dat alle kinderen ongeacht beperkingen of aandoeningen samen konden sporten. Deze Top Sportdag duwde me richting de sociaal-maatschappelijke waarde van sport. Het maakte mij duidelijk dat ik het fijn vond om mensen te helpen sporten en dat sport mensen helpt om met elkaar in verbinding komen.

Foto van de Top Sportdag

In het kort hebben mijn stage bij het Alfa College en mijn betrokkenheid bij de Top Sportdag mij geholpen mijn professionele identiteit te vormen. Het heeft mij duidelijk gemaakt dat ik sport als middel in wil zetten om mensen te helpen andere doelen te bereiken.

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag