De Ardennen

Reflectie Ardennen
Met welk gevoel ga jij je Ardennen avontuur beginnen?
Ik had er van te voren ontzettend veel zin in. Voor sportkunde heb ik de ALO gedaan en toen ben ik ook al met mijn klas naar de Ardennen gegaan. Ik heb daar een hele leuke tijd gehad en vond het het hoogtepunt van de opleiding. Daarom had ik dit keer ook ontzettend veel zin om er naar toe te gaan. Mijn voorbereiding was goed en ik had eigenlijk ook al alle spullen die ik mee wilde nemen!

Wat wil jij graag bereiken?
Ik wil graag tijdens deze week het contact verbeteren met verschillende klasgenoten van mij. Meer met ze praten en activiteiten met ze doen. Ook wil ik dat ik de hele week volhoud en dat ik niet loop te zeuren dat het ‘zo zwaar’ is tijdens de opdrachten en het hiken. Mijn doel is om altijd positief te blijven tijdens de week.

Formuleer een concreet doel.
Ik wil altijd een positieve inbreng hebben in de groep.

Reflectie van een bepaalde situatie in de Ardennen volgens STARR.
Situatie
Onze eerste dag als klas zat erop en we kwamen aan bij de bivak van die nacht.

Taak
Er waren verschillende taken. Er moest een bivak gebouwd worden, er moest brandhout worden verzameld en het kampvuur moest worden aangestoken.
Ik koos ervoor om te gaan helpen met de bivak op te bouwen, omdat ik daar al ervaring mee had. Ik had zelfs al zo veel ervaring erin dat ik het al een keer gebouwd had op exact dezelfde plek als waar we toen waren. Dus ik was van mening dat ik me daar nuttig kon maken.

Actie
Er waren enkele klasgenoten die begonnen met de leiding te nemen, waaronder ik. Ik had een mooie constructie bedacht wat simpel, effectief en snel te maken was. Alleen een aantal anderen hadden een ander idee en zetten dat door. 

Resultaten
Dat resulteerde erin dat het andere idee werd uitgevoerd en ik langzaam naar de achtergrond zakte en eigenlijk niet zoveel meer deed. Zeg maar gerust niks. Uiteindelijk stond er wel een mooie bivak, alleen duurde het wel heel erg lang voordat hij stond. Ik had met een van de begeleiders (Haron) gesproken en die was ook van mening dat mijn idee wel wat beter en sneller was. Ook sprak ik met klasgenoot Frank. Ook hij deelde mijn mening en die van Haron.

Reflectie
Achteraf gezien was ik misschien iets te laat met het opperen van mijn idee. Het eerste zeil hing al klaar. Maar ik had toch meer kunnen proberen mijn idee duidelijk te maken aan de rest van de groep, want ik denk dat ik dat onvoldoende gedaan heb toen ik zag dat ze al bezig waren.
Daarna koos ik ervoor om helemaal niks meer te doen. Ene kant natuurlijk niet zo netjes omdat ik er ook in moest slapen. Maar aan de andere kant heb ik er ook wel goed aan gedaan om mijn idee niet door te drukken. Het heeft geen zin om met vijftien mensen met allemaal eigen ideeën een bivak te gaan bouwen. 
Ik heb mijn idee gezegd en daar ging de rest niet in mee. Daarna had ik me behulpzamer op kunnen stellen en meer mee kunnen helpen aan onze slaapplek.

_________________________________________________________________

Eventstage

Dit jaar moesten we ook twee eventstages doen. Mee kijken met een groot evenement om te kijken hoe dat is en of het iets is wat je leuk lijkt. Door de Corona crisis heb ik maar een stage kunnen doen. Dat was de Top Sportdag. De dag vond plaats op 05-03-20. Het is een sportdag voor kinderen met een beperking. Op de dag zelf worden er zeven clinics gegeven. Elke clinic wordt gegeven door een topsport vereniging in Groningen. Voor de kinderen was het natuurlijk een unieke ervaring en zij genoten ook vol op. 

Samen met Gijs Ringnalda en Marjan Schutter leidden wij een groepje. Onze taak was de kinderen van clinic naar clinic te brengen. Ook gaven wij ze persoonlijke aandacht en was het ons doel om hen een geweldige dag te geven. En dat is gelukt. Het was een erg leuke middag en de kinderen hebben enorm veel plezier gehad.

_________________________________________________________________

VERVANGENDE OPDRACHT

Human resource in de Sport evenementenbranche

  1. Verdiep je in deze vier sportorganisaties en vertaal de uitkomsten naar de Golden Circle van Simon Sinek per organisatie.

Eventmakers:
Waarom:        Eventmakers zijn ervan overtuigd dat vrijwilligers onmisbaar zijn in de organisatie van sportevenementen.
Hoe:                Door te investeren in opleidingen, trainingen en beloningen voor Eventmakers. Door het gebruiken van een platform die voor vrijwilligers en voor organisatoren te gebruiken is.
Wat:                Vrijwilligersmanagement uitvoeren voor organisatoren van sportevenementen, waarbij ze EventMakers werven, selecteren, inplannen, begeleiden en trainen. Voor een efficiënte uitvoering van het vrijwilligersmanagement zetten ze zelfontwikkelde instrumenten in. 

Sportvibes:
Waarom:        Wij zijn sport. Bloedfanatiek en altijd met eyes on the prize: jou gewenste resultaat. Want dat resultaat telt – dat hebben sport en marketing gemeen.
Hoe:                Met een team van 40 sportfanaten helpen we jouw bedrijf het verdiende podium op. Sporters zijn gefocust, perfectionistisch en hebben doorzettingsvermogen. Jouw doelen zijn onze drive en we gaan natuurlijk áltijd voor goud.
Wat:                Ze opereren vanuit drie expertisegebieden. Ze combineren de passie voor sport, creativiteit, kennis van digitale media, eventmanagement en sportexploitatie om zo de behoeftes van de klant na te komen en in te spelen op de doelgroep.

KNVB:
Waarom:        De KNVB ziet het als taak om het voetbal aantrekkelijk, toegankelijk en plezierig te maken (en te houden) voor zo veel mogelijk mensen.
Hoe:                De KNVB zorgt voor aantrekkelijk voetbal- en competitieaanbod. Daarnaast zorgen ze voor opleiding en ontwikkeling van een speler en bieden ze service op topniveau. Tot slot zorgt de KNVB voor vernieuwing en innovatie binnen het Nederlandse voetbal. 
Wat:                Het expert team van de KNVB bestaat uit allerlei expertises: Marketing, Onderzoek, Data intelligence, Beleidsontwikkeling, Project- en programma-management en als laatst het MVO. De KNVB heeft in elk gebied van voetbal experts en directeurs. 

House of Sports (Events)
Waarom:        House of Sports wil door middel van wat ze doen het maximale uit sportprojecten, sponsorcontracten, content en (digitale) concepten halen.
Hoe:                House of Sports werkt met allemaal enthousiaste sportmarketeers en topatleten. Het sportmarketingbureau heeft ruime expertise op het gebied van organiseren van nationale en internationale (sport) evenementen. Zo leveren zij een bijdrage aan marketing van bepaalde merken.
Wat:                House of Sports adviseert merken en sporters op het gebied van sportmarketing. Daarnaast zorgt House of Sports dat ze sport als communicatiemiddel gebruiken voor bedrijven.

2. Op welke manier werven deze sportorganisaties hun personeel en vrijwilligers?

A. Welke communicatie-instrument(en) wordt er ingezet?

Eventmakers:                         Social media, evenementen 
Sportvibes:                             Sporters, social media, evenementen
KNVB:                                     Social media, voetballers, beurzen
House of Sports (Events):      Topsporters, social media, evenementen

B. Wat is de boodschap die ze overbrengen?

Eventmakers:                         “Vrijwilligers maken het evenement”
Sportvibes:                             “We add excitement”
KNVB:                                     “Voetbal om van te houden”
House of Sports (Events):      “We make it happen”

3. Wat valt je op als je de sportorganisaties vergelijkt?

A. Op welke doelgroep(en) richten de sportorganisaties zich?
Eventmakers:             Vrijwilligers en organisatoren
Sportvibes:                 Bedrijven omhoog te werken in de sport. Dus richten zich op bedrijven en klanten.
KNVB:                         Iedereen die verbonden is met voetbal. Sporters, scheidsrechters, trainers en bestuursleden.
House of Sports:         Bedrijven die sport als middel gebruiken om te communiceren.

B. Creativiteit/effectiviteit/succesvol?
Eventmakers:             Nee/ja/ja
Sportvibes:                 Ja/ja/ja 
KNVB:                         Ja/ja/ja
House of Sports:         Ja/nee/ja

4. Hoe ziet het wervingstrajecteruit van de verschillende sportorganisaties?
Eventmakers:             Registreren, aanmelden via site of facebook, bellen, mailen.
Sportvibes:                 Aanmelden op de site of facebook voor evenementen. Solliciteren kan via de mail, bellen of langs komen.
KNVB:                         Solliciteren via de site.
House of Sports:         Solliciteren via de site.

5. Selecteer per sportorganisatie 1 vacature of functie die ingevuld moet/kan worden. Maak onderscheid in de gekozen vacatures/functies. Benoem per functie de volgende onderdelen en motiveer je antwoord: 

Eventmakers: Projectleider

A. Welke taken en verantwoordelijkheden worden er benoemd?
Opzetten en positioneren van het platform, projectmanager bij vrijwilligersmanagement. Planningen maken voor de vrijwilligers.

B. Welke functie-eisen (denk aan kwalificaties, persoonlijkheidskenmerken) worden verwacht van de kandidaat? 
Management skills, planningen kunnen maken, sociaal, aangezien je veel contact hebt met anderen.

C. Met welke voorwaarden worden de potentiele kandidaten verleid?
Managersfunctie, kennis, bent veel bezig met evenementen, netwerk verbreden. Staat goed op je CV.

D. Welke waarde(n) van sport worden aangesproken in de vacature?
Sociaal-maatschappelijk en gezondheidswaarde

E. Welke vacature spreekt je het meeste aan, waarom en waar liggen de verschillen? Deze vacature trekt mij niet meteen aan. Ik houd er niet echt van om dingen te regelen en te organiseren. Ik ben wel erg sociaal dus dat stuk zou ik goed doen. Maar er zijn zoveel meer beroepen waar ik mijn sociale kwaliteiten kwijt kan. Dit is dus niet een beroep die bij mij past.

F. Bepaal op basis van je huidige kwaliteiten en ervaring waar overeenkomsten en waar nog ontwikkelpunten liggen met betrekking tot deze functie?
Ik ben in dit opzicht meer een volger dan een leider. Ik heb ook niet echt management skills en planningen maken mij daaraan houden blink ik ook niet in uit. Verder ben ik wel sociaal, dus het contact leggen met externe partijen zou mij wel goed afgaan. Maar verder is dit niet een baan/vacature die bij mij past.

6. Hoe zien de selectieprocedures eruit van de verschillende organisaties?Eventmakers:             Hier is geen selectieprocedure. Er wordt contact opgenomen met je en dan wordt er gekeken of je vrijwilliger kan worden.
Sportvibes:                 Bij sportvibes bepaalt Imre van Leeuwen de selectieprocedure. Deze man oordeelt d.m.v. een sollicitatie op jij geschikt bent voor de baan.
KNVB:                         Jan-Dirk van der Zee bepaalt de selectieprocedure.
House of Sports:         Op basis van een sollicitatie beslist de communicatiemanager of jij geschikt bent voor de baan.

7. Wat valt je op bij de verschillende sportorganisaties kijkend naar de werving en selectie?
Alle organisaties hebben online vacatures en de selectieprocedures zijn ongeveer hetzelfde. Het enige verschil is dat je bij Eventmakers niet kunt solliciteren via de site. Dat kan alleen voor vrijwilligerswerk. Voor een echte baan zal je anders contact op moeten nemen.

8. Hoe proberen de sportorganisaties hun personeel gemotiveerd en capabel houden in de huidige situatie? 
In principe gaat het werk gewoon door. Door de huidige situatie biedt het ook weer nieuwe mogelijkheden. En ontstaan er nu allemaal nieuwe projecten. Verder zijn het allemaal sporters en zien ze zelf de essentie van sport ook in. Soms worden er nog workouts voorgelegd aan het personeel.

9. Hoe proberen de sportorganisaties hun personeel gemotiveerd en capabel houden voor de lange termijn?
Alle bedrijven bieden de mogelijkheid om door te groeien. Daarom wil het personeel natuurlijk nog wel veel inzet tonen. Corona of niet, het werk gaat door. Het personeel blijft gemotiveerd omdat ze door willen groeien bij hun bedrijf of bij de sector waar ze in werken.

10. Kruip in de huid van de eventmanageren maak een beeldverslag met behulp van praktijkvoorbeelden hoe de week van een Eventmanager er uit zou zien.

Voorbereiding:           De voorbereiding is erg belangrijk en kost ook erg veel tijd. Het voorbereiden komt ook heel precies en er worden verschillende fasen doorlopen. Zo zullen ze tijdens de eerste dagen van het voorbereiden niet gaan bepalen waar de pionnen en vrijwilligers komen te staan op de dag van de uitvoering, dat komt pas op het eind. Er wordt contact gezocht met allemaal mensen en organisaties die op de dag van de uitvoering betrokken zijn of een taak hebben.
https://www.eventgoodies.nl/organisatie/een-dag-in-het-leven-van-de-eventplanner/

Uitvoering:                 Vroeg aanwezig zijn, alles klaarzetten en iedereen nog de laatste instructies geven. Zorgen dat je zelf die dag geen taak hebt en dat je alles hebt uitbesteed. De eindverantwoording ligt wel bij jou en er zullen nog genoeg mensen komen met allemaal vragen. Daar moet jij klaar voor staan.
https://www.houseofsports.nl/een-ode-aan-de-eventmanager/

Afronding:                  Alles wordt opgeruimd en dan wordt er gereflecteerd. Hoe is de dag gegaan? Wat ging goed en wat kon beter? Dat soort vragen worden er gesteld en zo ga je in discussie met de mede organisers. De feedback en reflectie wordt bewaard en zo kan bij een eventueel vervolg project alles nog beter gaan. Tot slot bedank je nog iedereen die geholpen heeft of die enige vorm van betrokkenheid getoond heeft.
https://bano.nl/checklist-organiseren-evenementen/

11. Geef aan of jij wel of niet in dit werkveld actief zou willen zijn en geef aan waarom wel/niet en waar je al goed en bent of wat je nog zou moeten ontwikkelen?
Ik zou absoluut niet in dit werkveld willen en kunnen werken. Het is een erg stressvol beroep. Ook al kan ik wel goed tegen stress, ik denk dat dit te groot is voor mij en ik zou hier niet goed als leidinggevende kunnen werken. Ook ligt mijn hart helemaal niet bij het organiseren van evenementen. Ik heb op het HBO al twee keer een groot evenement moeten organiseren. Maar daar kon ik geen plezier uit halen. Ook ben ik niet een leider, meer een volger zoals ik eerder al aangaf. Plannen is ook erg belangrijk bij dit beroep. Helaas is dat ook iets waar ik niet in uitblink. Kortom: dit beroep is niks voor mij.

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag